Tanker fra din næstformand

Af Henrik Haagendrup: Tanker fra din næstformand

Tirsdag d. 14. juni havde politikerne fra Egedal kommune inviteret til dialogmøde imellem borgere og politikere.

Oplægget fra kommunen var:
Hvad giver mest værdi for dig som borger i Egedal? Synes du, at der er et særligt område, der trænger til at blive prioriteret? Hvad synes du, at vi skal bruge færre resurser på? Og er der steder, hvor du synes, at vi som kommune kan gøre tingene smartere?

Det vil Byrådet gerne høre din mening om! Kom og giv dine input til, hvad der er vigtigt for dig, så lokalpolitikerne bliver godt forberedt til forhandling af det kommende års budget.

Dialogen vil ske inden for seks konkrete områder, hvoraf du skal udvælge et:

1) Plan, Teknik & Miljø
2) Kultur & Fritid
3) Erhverv & Beskæftigelse
4) Socialområdet
5) Ældre og Sundhed
6) Daginstitutioner & Skole

Egedal Kommune byder på en let anretning, og der vil være forskellige aktiviteter, så børnene er beskæftiget, mens du går i dialog med dine lokalpolitikere.

Læs mere om kommunens økonomi her:

IMG_6074

Som selvstændig erhvervsdrivende med stor interesse i det lokale erhvervsliv deltog jeg. Jeg regnede også med at møde mange andre erhvervsdrivende fra Egedal, så vi sammen kunne komme med nogle oplæg og bud til vores politikere på, hvor erhvervslivet gerne ville have mere fokus.

Der var da også masser af deltagere. Men det var til 5 af de 6 områder, og vi var kun 2 deltagere fra erhvervslivet, som var mødt op.
Nå, men trods det lille fremmøde, manglede vi ikke bud på, hvor vores politikere kunne gribe ind med forbedringer: bedring af mobildækningen i kommunen, bedre bredbåndsdækning, eller hvordan det kan blive lidt lettere for de lokale virksomheder at blive leverandør til kommunen.

Efter mødet har jeg gået og grublet over, hvorfor mon der ikke var flere erhvervsfolk som var dukket op. Måske er Egedals erhvervsdrivende godt tilfredse med tingene, som de er? Eller måske føler I bare, at vi – jeres forening – er supergode til at tale jeres sag og at I derfor ikke selv behøver at være aktive? Eller måske havde I bare ikke opdaget, at kommunen afholdt dialogmødet?

Både foreningen og kommunen har et stort ønske om at gøre noget for erhvervslivet. Men som bekendt går demokratiet begge veje – ligesom en samtale, eller en dialog gør det. Så mød op, tal, giv dig til kende. Og så kommer der et svar.

For eksempel har vi i Egedal Erhvervsforening råbt op om vores medlemmers manglende mulighed for at få kommunen som kunde og den dårlige mobiltelefondækning og den ringe bredbåndsdækning. Det er kommunen nu igang med at gøre noget ved. (læs mere her)
Vores holdning og strategi er, at hvis ikke vi møder op, taler eller giver os til kende, kan vi risikere, at der ikke kommer noget svar.
Eller endnu værre: måske kommer der et forkert svar på et forkert spørgsmål.

god sommer til jer alle – og vi ses til endnu et godt og aktivt år. Et år, hvor nogle af vores ønsker kan blive ført ud i livet.

Men allerførst skal vi jo have et ønske…
IMG_6076