Sælgeren ud af busken – og ud i butikken

Som det tredje i rækken i dette års planlagte medlemsmøder bød Egedal Erhvervsforening tirsdag 7. februar på et møde om salg: Hvordan du får flere kunder i butikken. Og hvordan du sælger varen til kunden, når hun først er kommet ind ad døren.

”Der er forskel på at være ekspedient, og så være en egentlig sælger,” siger Lise Frederiksen, oplægsholder ved det tredje af årets medlemsmøder i Egedal Erhvervsforening.
Efter at have dykket ned i emner som stress og likviditet og markedsføring, er møderækken nu kommet til den – for nogen – ret så svære kunst: at sælge. Lise Frederiksen forklarer:
”Mens en ekspedient står og venter på, at kunden selv tager sin beslutning, gør sælgeren en aktiv indsats for at give kunden den bedst mulige service: møde kunden og identificere kundens behov. Men for at gøre det, skal sælgeren altså ud af busken.”

Når mange ansatte i detailbranchen har så svært ved at tage skridtet henimod kunden, hænger det blandt andet sammen med den gamle fordom om opsøgende sælgere.

”Dørsælgere rejste rundt og prakkede os noget på, som vi egentligt ikke havde brug for. Mange opfatter det derfor stadig som lidt lusket at sælge, og er bange for at gøre noget aktivt for at fremme salget.

Men en god serviceoplevelse fører ikke kun til glade, loyale kunder. Medarbejderens arbejdsdag bliver også mere tilfredsstillende og virksomhedens bundlinje bliver bedre,” siger Lise Frederiksen, der taler på baggrund af en uddannelse i International management og marketings kommunikation og flere års erfaring som manager i det New Zealand-baserede sko- og taskefirma Merchant 1948 (tidligere Overland). Gennem de sidste mange år har den familieejede virksomhed været finalister i IBM Kenexa, ’Best Workplaces’; samtidig har de – i et ellers vigende marked – konstant øget markedsandelen og omsætningen.

”Det er meget usædvanligt. Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi virksomhedens ejer har fokus på at udvikle og træne sine salgsmedarbejdere,” siger Lise Frederiksen, der som en del af sit indlæg kom ind på, hvordan man kommer hele vejen rundt om ’det gode salg’. Samt – ikke mindst – hvordan man som virksomhedsejer får motiveret sine ansatte til at sælge det bedste, de kan:

”For én ting er at lære de værktøjer, man kan bruge i butikken. Men der er også noget i, hvordan man leder et hold. Det kræver regelmæssig feedback og klare målsætninger,” slutter Lise Frederiksen.

Som man kan se på videoen skulle deltagerne ikke kun sidde og lytte. Gennem samtaler i grupper blev der også åbnet op for, at deltagerne kunne reflektere over emnet og udveksle egne erfaringer.

Hent Lise Frederiksens  præsentation her

Arrangementet, og de muligheder for udveksling og netværk, som det giver, er en del af foreningens strategi med at sikre et godt erhvervsklima. Et arrangement som dette giver erhvervsforeningen mulighed for at høre, hvad Egedals virksomheder har på hjerte. Dermed har foreningen lettere ved at fungere som virksomhedernes talerør – over for kommune, region og stat.