MEDLEMSMØDE om likviditet og markedsføring

Tirsdag 22. november 2016 deltog knapt 20 medlemmer af Egedal Erhvervsforening til et møde omkring emnet likviditet og markedsføring. På podiet var revisor Lise Haislund og vækst specialist Tommy Jørss. Lise Haislund lagde ud med en fortælling fra hendes eget liv: Hun havde tabt sine nøgler i kloakken. Låsesmeden kom og hjalp hende. Med i hånden havde han dankortmaskinen; ligesom han tilbyd hende at betale med mobilepay.

’Låsesmeden var rigtigt god. Han sørgede for at få pengene overført til sin konto med det samme. Det var godt for likviditeten. For hans likviditet…,’siger Lise Haislund med et smil.

Andre af hendes råd til den travle håndværker var, at sørge for at fakturere, mens opgaven stadig var i frisk erindring – eventuelt er du stadig ude hos kunden, og du kan stadig huske, hvilke materialer, du har brugt og hvor meget tid du har brugt på opgaven.
’Der er mange, der har det svært ved at finde tid til at skrive fakturaer. Skriv det ind i jeres kalender, og gør det til en god vane. Find også ud af, hvad der skal til for at gøre det hyggeligt. En af mine kunder lukkede sig inde på kontoret med masser af god musik. Så fik han det gjort,’ siger Lise Haislund, før hun slutter med at opfordre alle fremmødte til at huske at anerkende eget gode arbejde og værdien af dette.

 

Derefter var det blevet tid til Tommy Jørss. Han startede med en opfordring til at vi alle sammen skulle blive bedre til at fortælle om os selv, og det som vi kan. Og gøre det kort i form af en ultrakort elevatortale – eller pitch.

’Og du skal træne dig i at fortælle om dig selv. Og gør det på 30 sekunder,’ siger Tommy Jørss, der også opfordrer os til – alle sammen – hele tiden at kigge ind i os selv.
’Kun på den måde kan din fortælling blive klar. Den handler om, hvad du laver, hvordan du gør det – og ikke mindst: Hvorfor du gør det,’ siger Jørss. Et andet sted, hvor vi skal kigge hen, når vi ønsker at sælge er på kunden. Og det skal vi helst gøre, inden vi begynder at sælge.

’Du bliver nødt til at vide, hvad kundens situation er. Kun ved at forstå kunden har vi en chance for at få kunden til at se, at det som du kommer med er noget, der kunne være smartere. Kunden skal vide, hvilken værdi din løsning giver ham og hans virksomhed,’ siger Tommy Jørss, inden han slutter med en opfordring til at få styr på det, som han kalder fødekanaler og leads.

’Hvem du kender, hvem har du i dit netværk, som kan være gode ambassadører for dig. Og måske har du en kunde, som ikke giver særligt meget direkte salg. Til gengæld er en han én af dem, som sender flest opgaver overhovedet i din retning!’